Menu

Umělci – 2025

 

Sarbacanes /FR/

 

Sarbacanes je soubor věnující se hudbě 18. a 19. století se zvláštním zaměřením na dechové nástroje. Soubor byl založen v roce 2016 se dvěma hoboji, fagotem a cembalem a od té doby se rozšířil o různé formace, což mu umožňuje prozkoumat široké spektrum repertoáru – od barokních triových sonát až po rozsáhlé serenády klasického a romantického období.
Debutová nahrávka souboru (vydaná v roce 2019 u labelu INITIALE) obsahuje Telemannovy „Ouverture“ pro dechové nástroje. Jeho druhé album (vydané v roce 2024 u Oktav Records) ukazuje virtuozitu hoboje a fagotu v Německu 18. století s díly Vivaldiho, Händela a Zelenky. Tato nahrávka získala cenu Diapason d’Or. Třetí CD vyjde na podzim roku 2025 a bude obsahovat díla Schuberta a Mozarta v dechovém oktetu, opět u Oktav Records. Sarbacanes vystoupil na festivalu MA v Bruggách, festivalu Royaumont, festivalu La Folle Journée v Nantes, Velikonočním festivalu v Aix-en-Provence, v Kolínské filharmonii, na festivalu Flâneries de Reims, na festivalu Saint-Céré, v Musicales de Normandie, v Collegio Ghislieri v Pavii, na festivalu European Young Talents, v Guildhall v Rize a na dalších místech. Sarbacanes v současné době působí v rezidenci Fondation Singer-Polignac.

 

___________

 

 

Dresdner Kammerchor /DE/

 

Dresdner Kammerchor je jeden z předních německých sborů. Od roku 1985, kdy ho založil Hans-Christoph Rademan, je zavedenou stálicí na německé a evropské hudební scéně. Svými iniciativami prohlubuje zájem, výzkum a propagaci hudebního dědictví centrálního Německa. Jedním z příkladů je první kompletní provedení nahrávek Heinricha Schütze. Sbor utváří podobu kulturního dědictví svého regionu a působí na mezinárodním poli jako velvyslanec Drážďan a Saska. Spolupracoval společně s Drážďanským barokním orchestrem a jinými hudebními tělesy na znovuobjevení děl Heinricha Schütze, Johanna Adolfa Haase, Johanna Davida Heinichena a také Jana Dismase Zelenky. Získal mnoho ocenění, mezi jinými např. Cenu kritiků v Německu.

Kromě oratorií a duchovních děl barokních mistrů, jako např. Bacha, Telemana a Händela, patří do jejich repertoáru i sborová hudba klasického a romantického období od Mozarta přes Mendelssohna až k Bramsovi. Dresdner Kammerchor je take proslulý provedením náročných a capella skladeb z 19. a 20. století od Maxe Regera, Alfreda Schnittkeho, Ernsta Kreneka, Oliviera Messiaena a Hermana Berlinskiho.

Sbor se specializuje na moderní a soudobou hudbu. To se odráží v četných premiérách, prvních provedeních a nových skladbách složených přímo pro soubor. V roce 2009 vznikla z iniciativy Hanse-Christopha Rademana a Dresdner Kamerchoru Drážďanská sborová dílna nové hudby (Dresden Chorwerkstatt fur Neue Musik). Sbor získal hudební ocenění Ernsta von Siemense za oddanost současné hudbě.

Dresdner Kammerchor doposud získal značné uznání během svých koncertních turné po Evropě i za oceánem, např. v Americe, Jižní Africe, Indii a Číně. Sbor je také pravidelně zván na mezinárodní festivaly s význačným renomé, jako jsou Rheingau Music Festival, Oude-Muziek-Festival Utrecht, Festivales Musicales Buenos Aires, Bachwoche Ansbach, Händelfestspiele v Halle a v Göttingenenu.

Pravidelná spolupráce s renovovanými orchestry a dirigenty z Německa a ze zahraničí podtrhuje reputaci sboru. Mezi nejznámější dirigenty, kteří se sborem spolupracovali, se řadí René Jacobs, Sir Roger Norrington, Ádam Fischer, Richardo Chailly, Herbert Blomstedt a dále soubory jako např. Sächsische Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, The Orchestra of the Age of Enlightenment, Concerto Köln a Akademie für Alte Musik Berlin.

 

___________

 

 

Ensemble Inégal /CZ/

 

Ensemble Inégal se svým dirigentem Adamem Viktorou získal evropské renomé díky svým vysoce ceněným koncertům a CD nahrávkám a stal se synonymem pro objevy z odkazu geniálního českého barokního skladatele, Jana Dismase Zelenky. Ensemble Inégal je všestranné hudební těleso, jehož interpretační záběr se pne od renesanční hudby až po hudbu současnou. Kromě staré hudby má soubor na svém kontě také novátorská provedení a nahrávky hudby romantické (např. A. Dvořák, G. Rossini) a moderní (B. Britten, A. Pärt, A . Schnittke, Ph. Glass). Koncertuje na prestižních evropských festivalech jako Pražské jaro, Musica Antiqua Brugy, Oude Muziek Utrecht, Lufthansa Festival of baroque music London, De Bijloke Gent, Early Music Festival Stockholm, BachFest Leipzig a mnoha dalších. Realizoval již téměř 20 úspěšných CD ověnčených řadou významných ocenění (Diapason d´Or, IRR Outstanding, Goldberg 5Stars aj.), objevuje se pravidelně ve vysílání českých i zahraničních televizních a rozhlasových stanic (BBC, Evropská vysílací unie EBU, Česká televize, Deutschlandradio Kultur, aj.).

 

___________

 

 

 

Gabriela Eibenová /CZ/

Sopranistka Gabriela Eibenová je na české hudební scéně vnímána jako renomovaná zpěvačka v oblasti interpretace staré hudby. Vystudovala Pražskou konzervatoř, teorii a provozovací praxi staré hudby na Masarykově univerzitě a historickou interpretaci na JAMU. S varhaníkem a dirigentem Adamem Viktorou, založila vokálně–instrumentální soubor Ensemble Inégal, který se profiluje především jako propagátor díla českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky. S tímto tělesem intenzivně koncertuje na významných mezinárodních hudebních festivalech (Pražské jaro, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Musica Antiqua Brugge, Bach Festival Riga, International Music Festival Santander, Lufthansa Music Festival London, Stockholm Early Music Festival aj.). Zpívala téměř v celé Evropě, v Izraeli, Libanonu i Japonsku. Na svém kontě má více než 40 CD nahrávek. Působí jako lektorka zpěvu na mistrovských kurzech specializovaných na interpretaci staré hudby. V roce 2020 založila hudební festival Rosa Bohemica, jenž pomocí hudby oživuje a rozeznívá prostory se silným geniem loci.

 

___________

 

 6K7A5949~2

 

Jaro Kirchgessner /DE/

 

Kontratenorista Jaro Kirchgessner, narozený v roce 1997 v Neustadt an der Aisch ve Středních Frankách, získal základní hudební vzdělání v chlapeckém sboru Windsbach. Během svého působení zde vystoupil na více než 600 koncertech a často zpíval jako sólista. Poté strávil rok na Odborné hudební škole v Dinkelsbühlu pod vedením Birgit Ströbel-Königové. Po absolvování bakalářského studia s nejlepším hodnocením u profesora Hartmuta Zabela v Drážďanech v současné době pokračuje v magisterském studiu u profesora Martina Wölfela na Vysoké škole umění Folkwang v Essenu.

V mladém věku již vystupoval jako sólista na Würzburger Bachtage, zpíval v Kulturpalast Dresden, na Quedlinburger Musiksommer a nedávno na Thüringer Bachwochen. Kromě toho pravidelně vystupuje v Drážďanech, Lipsku a Výmaru.

Jaro Kirchgessner získal operní zkušenosti v rámci několika univerzitních projektů, například v komorní opeře Kurta Schwaena „Leonce a Lena“, v roli Ruggiera v Händelově „Alcině“, jako Oberon v Brittenově „Snu noci svatojánské“ a jako Uprchlík v opeře „Flight“ Jonathana Dovea.

___________

 

 Hunger

 

Tobias Hunger /DE/

 

Tenorista Tobias Hunger zahájil své hudební vzdělání v drážďanském chlapeckém sboru při kostele sv. Kříže Kreuzchor. Studoval zpěv u Herrmanna Christiana Polstera na Vysoké škole hudby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v Lipsku. Jako mezinárodně uznávaný koncertní a oratorní zpěvák věnuje zvláštní pozornost hudbě 17. a 18. století.

Opakovaně zpívá se známými soubory, orchestry a dirigenty, jako jsou Philippe Herreweghe, Georg Christoph Biller, Václav Luks, Hans-Christoph Rademann, Ludger Rémy, Wolfgang Katschner a Ludwig Güttler.

Jeho repertoár zahrnuje kromě vokálních děl Johanna Sebastiana Bacha také skladby sahající od renesance, baroka až ke klasicismu až po díla 20. a 30. let 20. století.

Úspěšně vystoupil na mnichovském Biennale jako Rabín v L’Absence od Sarah Nemtsov. V operní tvorbě zpíval role Paolina (Il matrimonio segreto), Caramella (Noc v Benátkách), Dona Ottavia (Don Giovanni), Ferranda (Cosi fan tutte), Acise (Acis a Galatea) a Basilia/Dona Curzia (Figarova svatba). Zúčastnil se mistrovských kurzů Petera Schreiera, Scota Weira, Gerdy Tuerk, Evy Randové a King´s Singers.

 

___________

 

 

 

Tomáš Šelc /CZ/

 

Tomáš Šelc absolvoval Akademii múzických umění v Bratislavě ve třídě prof. Petra Mikuláše. Před studiem na Akademii múzických umění studoval operní zpěv a sborové dirigování na konzervatoři v Bratislavě. Absolvoval mistrovské kurzy barokní hudby u Petera Schreiere v Lübecku a mistrovské kurzy u Evy Marton v Budapešti. V roce 2013 debutoval v Národním divadle v Brně jako Masetto (Mozart: Don Giovanni). V Národním divadle v Brně zpíval také role Visconte di Suze (Donizetti: Maria di Rohan) a Zuniga (Bizet: Carmen). V roce 2014 debutoval ve Slovenském národním divadle jako Publio (Mozart: La clemenza di Tito). Ve Slovenském národním divadle také ztvárnil role Prvního Nazarejce (Strauss: Salome), Taddea (Paisiello: Král Theodore v Benátkách) a Amantia/Spinelloccia (Puccini: Gianni Schicchi). V roce 2017 debutoval v Moravskoslezském národním divadle v Ostravě jako Agamemnon (Gluck: Iphigenie v Aulidě). V tomto divadle také vystoupil jako Amantio/Spinelloccio (Puccini: Gianni Schicchi). V roce 2020 vystoupil v Theater an der Wien a v Opéra Royale Versailles jako Borilée v koncertním provedení Rameauovy opery Les Boréades. V roce 2013 získal cenu „Studentská osobnost Slovenska“ v kategorii hudba a umění. V roce 2020 obdržel cenu Fric Kafenda Award za vynikající výkony doma i v zahraničí. Od roku 2006 se pravidelně účastní mezinárodních pěveckých soutěží v tuzemsku i zahraničí (Vráble, Trnava, Karlovy Vary, Kroměříž, Olomouc, Eger, Praha, Mnichov, Berlín), kde získal osm prvních cen, jednu druhou a jednu třetí cenu a mimořádné ceny poroty. Je členem renomovaných sborových a ansámblových skupin Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), Taverner Consort (Andrew Parrott), Collegium 1704 (Václav Luks), Cappella Mariana (Vojtěch Semerád) a Collegium Marianum (Jana Semerádová), Ensemble Inégal (Adam Viktora).

 

___________

 

 

 

Martin Sturm /DE/

 

Martin Sturm, se narodil v roce 1992 ve Velburgu v Bavorsku. Získal řadu cen v mezinárodních soutěžích v interpretaci a improvizaci, například první cenu a speciální cenu za hru na historické varhany na interpretační soutěži v rámci Mezinárodního varhanního týdne v Norimberku v roce 2018, první cenu na Mezinárodní soutěži v improvizaci ve Schwäbisch Gmünd v roce 2017, a první cenu v soutěži na Mezinárodním varhanním festivalu v St. Albans v roce 2013 a cenu publika na Mezinárodní improvizační soutěži v Haarlemu v roce 2016. V roce 2018 se stal nositelem bavorské kulturní ceny “Kulturpreis Bayern”, udílenou společností Bayernwerk AG pod záštitou bavorského Ministerstva pro vědu a umění. V roce 2017 získal stipendijní cenu Nadace Keck-Köppe Univerzitní asociace ve Würzburgu za “výjimečné umělecké úspěchy, zvláště v oblasti hry na varhany a improvizace“.
Jeho koncerty ho pravidelně přivádějí na mezinárodní festivaly, například na Mezinárodní varhanní festival v Bergamu, Mezinárodní varhanní festival v St. Albans nebo Mezinárodní varhanní týden v Norimberku. Sólově hraje i na klavichord, cembalo nebo kinovarhany – a je také aktivním jazzovým pianistou.
Po pedagogickém působení na hudebních vysokých školách ve Würzburgu a Lipsku byl v roce 2019 jmenován profesorem varhanní hry a improvizace na Vysoké hudební škole Franze Liszta ve Výmaru.
Martin Sturm si získal pozornost také jako skladatel. Velmi aktivní je v oblasti výzkumu a stavby varhan. Iniciuje a dozoruje projekty rekonstrukce varhan a stavbu nových nástrojů, věnuje se výzkumu historických nástrojů a budoucího vývoje varhan, a je pravidelným hostem mezinárodních sympózií.
Martin Sturm studoval církevní hudbu a varhany na Hochschule für Musik ve Würzburgu pod vedením Prof. Christopha Bosserta se stipendiem nadace “Stiftung des Deutschen Volkes”. Následně v letech 2017-2019 absolvoval magisterské studium na Hochschule für Musik Leipzig pod vedením Prof. Martina Schmedinga a Prof. Thomase Lennartze.

Autorem fotografie je Guido Werner

 

___________

 

Adam Viktora_foto Rene Volfik

 

Adam Viktora /CZ/

 

Varhaník a dirigent Adam Viktora vystupuje na hudebních festivalech po celé Evropě, přednáší a koncertuje na mezinárodních varhanních kongresech, působí jako poradce v odborných komisích při restaurování významných historických varhan a nahrává pro evropské rozhlasové a televizní stanice. Velký zájem věnuje historickým varhanám a aktivitám usilujících o jejich záchranu a propagaci. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem Českého varhanního festivalu. Vyučuje varhanní hru na Konzervatoři v Plzni a historicky poučenou interpretaci na Akademii múzických umění v Praze. Je uměleckým vedoucím souborů Ensemble Inégal a Pražští Barokní Sólisté, s nimiž natočil více než 20 mnohokrát oceněných CD a uskutečnil bezpočet koncertních vystoupení na významných evropských festivalech jako např. Pražské jaro, Oude Muziek Utrecht, Musica Antiqua Brugge, Lufthansa Festival London, Bachtage Leipzig, Tage alter Musik Regensburg, Stockholm Early Music Festival a další. Adam Viktora se stal také výrazným představitelem procesu znovuobjevování díla českého barokního génia, Jana Dismase Zelenky. Založil a organizuje Zelenka Festival Praha – Drážďany a pořádá každoroční muzikologické kolokvium Zelenka Conference Prague. Se souborem Ensemble Inégal získal již čtyřikrát prestižní francouzské ocenění Diapason d´Or.