Pérgamo Ensemble /ES/
Pérgamo Ensemble, který v červenci 2019 získal hlavní cenu poroty VIII. ročníku soutěže staré hudby v Gijónu, začal pořádat své první koncerty v roce 2016. Od té doby vystupuje po celém Španělsku, Evropě a Americe, cyklus Sicut Sagittae představil v Neapoli, Noches en los jardines del Real Alcázar v Seville, na festivalu Torroella de Montgrí, cyklus Suena la Cúpula v Niemeyerově centru v Avilés, cyklus Marcos Históricos na Mezinárodním festivalu v Santanderu, účinkoval v rámci koncertní cyklu v Museo del Greco v Toledu, na festivalu Lux Bella ve Valencii, v koncertní sezóně CaixaForum v Barceloně, na Festival Internacional de Arte Sacro de Madrid (FIAS) nebo a Festival Internacional de Música Sacra del Teatro Sucre de Quito v Ekvádoru. V únoru 2021 vydala španělská instituce Patrimonio Nacional dokumentární film Stradivarius 1700. Skutečný sen o historii violoncella ze sbírky madridského královského paláce, v němž účinkuje Pérgamo Ensemble spolu se sopranistkou Eugenií Boix.
Jeho členové jsou součástí národních i mezinárodních souborů, jako jsou The Academy of Ancient Music, L’Arpeggiata, Orquestra Barroca Catalana nebo Nereydas, a pravidelně vystupují se sólisty, jako jsou Gilles Colliard, Eugenia Boix, Christophe Coin, Elisabeth Hetherington, Manfredo Kraemer nebo Maria Hinojosa.
Pérgamo Ensemble je všestranný soubor, který nabízí celou řadu koncertních představení, od čistě instrumentálních až po projekty s uznávanými mezinárodními sólisty. V jejich repertoáru najdeme programy, které spojují obnovované národní dědictví, po staletí neprávem opomíjené, s díly vybraných nejúspěšnějších autorů 17. a 18. století.
___________
Elisabeth Hetherington /CA/
Od přesunu do Nizozemska se oceňovaná sopranistka Elisabeth Hetheringtonová rychle prosadila jako vynikající interpretka starého i moderního repertoáru po celé Evropě. Elisabeth je oceňována za „…silnou a nebojácnou osobnost, stejně jako za bezchybnou techniku a dechberoucí přednes“ (NRC, 2020) a za „virtuózní půvab, sofistikovanou dynamiku a jemné barvy… krásně lyrický, poněkud křehký témbr“ (Place de l’Opera Magazine, 2020). Elisabeth, která s lehkostí překonává propast mezi starou a současnou hudbou, premiérovala a nahrála řadu děl v Nizozemsku, Belgii, Norsku a Estonsku.
Elisabeth je obzvláště vášnivou zastánkyní multidisciplinárního představení. Se souborem moderního tance Leineroebana vytvořila představení SOLAS, které čerpá z její taneční minulosti a spojuje hudbu a poezii, stejně jako zpěv a tanec, čímž ukazuje, jak přirozeně se v ní pohyb a zpěv prolínají (Theaterkrant, 2019). Elisabeth vytvořila operní role se soubory, jako jsou Holland Opera, Holland Baroque a Opera Zuid, včetně Senty (De Vliegende Hollander, Holland Opera 2021), Ženy (Bonsai Gardens, Opera Zuid 2020), Belindy (Dido & Aeneas, Holland Baroque 2021), Zuzanky (Figarův rozvod, Holland Opera 2022) a Kordelie (Král Lear, Holland Opera 2019); v této roli o ní bylo řečeno, že „…má stříbřitý, čistý soprán. Je hvězdou večera a po právu sklízí největší potlesk“ (Theaterkrant, 2019). Založila soubor Duo Serenissima, se kterým vytvořila programy uvedené na mnoha festivalech a koncertních řadách po celém světě. Díky své schopnosti připravovat odvážné a náročné recitály a koncerty pro světově proslulé soubory a festivaly si Elisabeth vysloužila pochvalu, že „ukazuje, jak zní velká budoucnost v hudbě“ (NRC, 2021).
Kromě své bohaté pěvecké kariéry se Elisabeth věnuje také výzkumu v oblasti původní výslovnosti alžbětinské angličtiny. Stala se vyhledávanou odbornicí na toto téma, vede mistrovské kurzy na konzervatořích po celém Nizozemsku a vystupuje jako lektorka na festivalu Oude Muziek v Utrechtu.
Po účasti v celoroční soutěži a turné získala Elisabeth v roce 2020 cenu Dutch Classical Talent Award. Své debutové album nahrála prostřednictvím nizozemské vysílací agentury Avrotros a nadále často vystupuje v nizozemských televizních a rozhlasových stanicích.
Elisabeth absolvovala bakalářské studium zpěvu na Hudební fakultě Torontské univerzity; s vyznamenáním absolvovala magisterské studium historické interpretace na Conservatorium van Amsterdam, kde pravidelně spolupracuje jako hostující lektorka.
___________
Scaramuccia Ensemble /ES/
Soubor Scaramuccia byl založen v roce 2013 z iniciativy houslisty a muzikologa Javiera Lupiáñeze s cílem znovuobjevit méně známý barokní repertoár. Během své kariéry ho kritika i publikum oceňovali za živost a expresivitu vystoupení, za vztah k publiku a za originalitu programů. Díky důkladné badatelské práci, která stojí za každým programem, má soubor Scaramuccia často příležitost a potěšení uvádět nepublikované a zapomenuté hudební poklady, skryté mezi nejstandardnějším barokním repertoárem.
Soubor Scaramuccia se etabloval jako jedinečný a originální projekt na evropské scéně staré hudby. Jejich hudební projev je oceňován pro svou upřímnost spojenou s intelektuálním přístupem. Vystoupili mimo jiné na festivalech a v koncertních sálech Oude Muziek Festival Utrecht, Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht – Janine Jansen and Friends, Kasteelconcerten a Musica Antica da Camera (Nizozemsko), Fora do Lugar, Encontros de Música Antiga Francisco Rosado v Loulé a Sente a História (Portugalsko), Festival Internacional de Arte Sacro de Madrid, Festival de Música Antigua de Xixón, Ciclo de Música Antigua de Cambados, Temporada de Música Antigua de Guadalajara a Teatro Kursaal de Melilla (Španělsko), Goethe Gesellschaft Nordenham Konzerte (Německo), Museum Vleeshuis, Automne Musical de Spa a Philarmonie de Namur (Belgie), Maldon Festival of Arts (Velká Británie), Festival Seviqc Brezice (Slovinsko), Lednice|Valtice Music Festival (Česká republika), Asolo Musica a Echi Lontani Festival (Itálie) a Festival Młoda Muzyka Dawna (Polsko).
Ve svém zápalu pro objevování nové hudby měl soubor Scaramuccia tu čest být prvním ansámblem, který připsal Vivaldimu skladby RV 820 a RV 205/2 a uvedl je ve světové premiéře v rozhovoru a živém koncertu vysílaném v pořadu De Musyck Kamer nizozemské rozhlasové stanice Concertzender v létě 2014. Tyto skladby byly spolu s dalšími nedávno objevenými Vivaldiho díly pro housle a basso continuo nahrány pro Ayros v roce 2015 jako součást prvního alba souboru.
1717. Vzpomínky na cestu do Itálie, vydané v roce 2018, jsou druhým diskem souboru. Byl oceOd roku 2018 vydává soubor Scaramuccia diskografii na vlastním labelu Snakewood Editions. V roce 2016 byl soubor Scaramuccia jednohlasně vybrán veřejností jako nejlepší soubor v mezinárodní soutěži Göttinger Reihe Historischer Musik 2015/2016 (Německo). V roce 2022 se jejich projekt The Cabinet II Project stal finalistou soutěže REMA European Early Music Awards v kategorii Heritage and Repertoire.něn recenzenty po celé Evropě a nominován na cenu ICMA 2019. Jejich další album, Pisendel. Neue Sonaten, vyšlo v prosinci 2020 a získalo šest nominací na ceny Opus Klassik 2021 a jednu nominaci na ceny ICMA 2022. V červnu 2023 vyšlo jejich nejnovější album, L’altra Venezia, se světovými premiérami benátských skladatelů, mezi nimiž vynikají dvě nové sonáty od Albinoniho, a získalo rovněž vynikající recenze a zmínky, včetně „Melómano de Oro“, „Disco Recomendado y Sonido Excepcional“ v časopise Ritmo a „Disco Excepcional“ v časopise Scherzo.
___________
Dresdner Kammerchor /DE/
Dresdner Kammerchor je jeden z předních německých sborů. Od roku 1985, kdy ho založil Hans-Christoph Rademan, je zavedenou stálicí na německé a evropské hudební scéně. Svými iniciativami prohlubuje zájem, výzkum a propagaci hudebního dědictví centrálního Německa. Jedním z příkladů je první kompletní provedení nahrávek Heinricha Schütze. Sbor utváří podobu kulturního dědictví svého regionu a působí na mezinárodním poli jako velvyslanec Drážďan a Saska. Spolupracoval společně s Drážďanským barokním orchestrem a jinými hudebními tělesy na znovuobjevení děl Heinricha Schütze, Johanna Adolfa Haase, Johanna Davida Heinichena a také Jana Dismase Zelenky. Získal mnoho ocenění, mezi jinými např. Cenu kritiků v Německu.
Kromě oratorií a duchovních děl barokních mistrů, jako např. Bacha, Telemana a Händela, patří do jejich repertoáru i sborová hudba klasického a romantického období od Mozarta přes Mendelssohna až k Bramsovi. Dresdner Kammerchor je take proslulý provedením náročných a capella skladeb z 19. a 20. století od Maxe Regera, Alfreda Schnittkeho, Ernsta Kreneka, Oliviera Messiaena a Hermana Berlinskiho.
Sbor se specializuje na moderní a soudobou hudbu. To se odráží v četných premiérách, prvních provedeních a nových skladbách složených přímo pro soubor. V roce 2009 vznikla z iniciativy Hanse-Christopha Rademana a Dresdner Kamerchoru Drážďanská sborová dílna nové hudby (Dresden Chorwerkstatt fur Neue Musik). Sbor získal hudební ocenění Ernsta von Siemense za oddanost současné hudbě.
Dresdner Kammerchor doposud získal značné uznání během svých koncertních turné po Evropě i za oceánem, např. v Americe, Jižní Africe, Indii a Číně. Sbor je také pravidelně zván na mezinárodní festivaly s význačným renomé, jako jsou Rheingau Music Festival, Oude-Muziek-Festival Utrecht, Festivales Musicales Buenos Aires, Bachwoche Ansbach, Händelfestspiele v Halle a v Göttingenenu.
Pravidelná spolupráce s renovovanými orchestry a dirigenty z Německa a ze zahraničí podtrhuje reputaci sboru. Mezi nejznámější dirigenty, kteří se sborem spolupracovali, se řadí René Jacobs, Sir Roger Norrington, Ádam Fischer, Richardo Chailly, Herbert Blomstedt a dále soubory jako např. Sächsische Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, The Orchestra of the Age of Enlightenment, Concerto Köln a Akademie für Alte Musik Berlin.
___________
Ensemble Inégal /CZ/
Ensemble Inégal se svým dirigentem Adamem Viktorou získal evropské renomé díky svým vysoce ceněným koncertům a CD nahrávkám a stal se synonymem pro objevy z odkazu geniálního českého barokního skladatele, Jana Dismase Zelenky. Ensemble Inégal je všestranné hudební těleso, jehož interpretační záběr se pne od renesanční hudby až po hudbu současnou. Kromě staré hudby má soubor na svém kontě také novátorská provedení a nahrávky hudby romantické (např. A. Dvořák, G. Rossini) a moderní (B. Britten, A. Pärt, A . Schnittke, Ph. Glass). Koncertuje na prestižních evropských festivalech jako Pražské jaro, Musica Antiqua Brugy, Oude Muziek Utrecht, Lufthansa Festival of baroque music London, De Bijloke Gent, Early Music Festival Stockholm, BachFest Leipzig a mnoha dalších. Realizoval již téměř 20 úspěšných CD ověnčených řadou významných ocenění (Diapason d´Or, IRR Outstanding, Goldberg 5Stars aj.), objevuje se pravidelně ve vysílání českých i zahraničních televizních a rozhlasových stanic (BBC, Evropská vysílací unie EBU, Česká televize, Deutschlandradio Kultur, aj.).
___________
Gabriela Eibenová /CZ/
Sopranistka Gabriela Eibenová je na české hudební scéně vnímána jako renomovaná zpěvačka v oblasti interpretace staré hudby. Vystudovala Pražskou konzervatoř, teorii a provozovací praxi staré hudby na Masarykově univerzitě a historickou interpretaci na JAMU. S varhaníkem a dirigentem Adamem Viktorou, založila vokálně–instrumentální soubor Ensemble Inégal, který se profiluje především jako propagátor díla českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenky. S tímto tělesem intenzivně koncertuje na významných mezinárodních hudebních festivalech (Pražské jaro, Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Musica Antiqua Brugge, Bach Festival Riga, International Music Festival Santander, Lufthansa Music Festival London, Stockholm Early Music Festival aj.). Zpívala téměř v celé Evropě, v Izraeli, Libanonu i Japonsku. Na svém kontě má více než 40 CD nahrávek. Působí jako lektorka zpěvu na mistrovských kurzech specializovaných na interpretaci staré hudby. V roce 2020 založila hudební festival Rosa Bohemica, jenž pomocí hudby oživuje a rozeznívá prostory se silným geniem loci.
___________
Jaro Kirchgessner /DE/
Kontratenorista Jaro Kirchgessner, narozený v roce 1997 v Neustadt an der Aisch ve Středních Frankách, získal základní hudební vzdělání v chlapeckém sboru Windsbach. Během svého působení zde vystoupil na více než 600 koncertech a často zpíval jako sólista. Poté strávil rok na Odborné hudební škole v Dinkelsbühlu pod vedením Birgit Ströbel-Königové. Po absolvování bakalářského studia s nejlepším hodnocením u profesora Hartmuta Zabela v Drážďanech v současné době pokračuje v magisterském studiu u profesora Martina Wölfela na Vysoké škole umění Folkwang v Essenu.
V mladém věku již vystupoval jako sólista na Würzburger Bachtage, zpíval v Kulturpalast Dresden, na Quedlinburger Musiksommer a nedávno na Thüringer Bachwochen. Kromě toho pravidelně vystupuje v Drážďanech, Lipsku a Výmaru.
Jaro Kirchgessner získal operní zkušenosti v rámci několika univerzitních projektů, například v komorní opeře Kurta Schwaena „Leonce a Lena“, v roli Ruggiera v Händelově „Alcině“, jako Oberon v Brittenově „Snu noci svatojánské“ a jako Uprchlík v opeře „Flight“ Jonathana Dovea.
___________
Tobias Hunger /DE/
Tenorista Tobias Hunger zahájil své hudební vzdělání v drážďanském chlapeckém sboru při kostele sv. Kříže Kreuzchor. Studoval zpěv u Herrmanna Christiana Polstera na Vysoké škole hudby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v Lipsku. Jako mezinárodně uznávaný koncertní a oratorní zpěvák věnuje zvláštní pozornost hudbě 17. a 18. století.
Opakovaně zpívá se známými soubory, orchestry a dirigenty, jako jsou Philippe Herreweghe, Georg Christoph Biller, Václav Luks, Hans-Christoph Rademann, Ludger Rémy, Wolfgang Katschner a Ludwig Güttler.
Jeho repertoár zahrnuje kromě vokálních děl Johanna Sebastiana Bacha také skladby sahající od renesance, baroka až ke klasicismu až po díla 20. a 30. let 20. století.
Úspěšně vystoupil na mnichovském Biennale jako Rabín v L’Absence od Sarah Nemtsov. V operní tvorbě zpíval role Paolina (Il matrimonio segreto), Caramella (Noc v Benátkách), Dona Ottavia (Don Giovanni), Ferranda (Cosi fan tutte), Acise (Acis a Galatea) a Basilia/Dona Curzia (Figarova svatba). Zúčastnil se mistrovských kurzů Petera Schreiera, Scota Weira, Gerdy Tuerk, Evy Randové a King´s Singers.
___________
Jiří Miroslav Procházka /CZ/
Narodil se v Brně v roce 1988. První zkušenost se zpěvem získal v dětském sboru Kantiléna při Brněnské filharmonii. V roce 2004 nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval u Mgr. Petra Julíčka, poté klasický zpěv na bratislavské VŠMU pod pedagogickým vedením mim. prof. Hany Bandové-Štolfové, ArtD. V roce 2013 ukončil studium na pražské HAMU u MgA. Martina Bárty. Od roku 2013 je hostem Janáčkovy opery Brno, také spolupracuje s Národním divadle v Praze a Národním divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Pravidelně spolupracuje jako host s Komorní operou JAMU.
Také dosáhl úspěchů na mnoha tuzemských i mezinárodních pěveckých soutěžích – 1. místo v soutěži Bohuslava Martinů, kde také získal cenu za interpretaci lidové písně, 1.místo v soutěži konzervatoří ČR, 1. místo v Mozartově soutěži ČR, absolutní vítěz soutěže Olomouc 2006, 2. místo na soutěži ACT v Londýně, v roce 2011 získal 2. cenu v interpretační soutěži Letní škola barokní hudby, kde se též účastnil barokních interpretačních kurzů u polského kontratenora Jakuba Burzyńského a 2013, také u Adama Plachetky.
Vystupoval také na hudebních festivalech: Hudební festival Znojmo (CZ), Smetanova Litomyšl (CZ), Janáčkův máj (CZ), Janáček Brno (CZ), 9. týdnů baroka/Plzeň hlavní město kultury 2015 (CZ), Olomoucké barokní slavnosti (CZ), Soozvuk Bratislava (SVK) Mikolowské Hudební dny (POL), Zadarské hudební večery (HR), Mezinárodní hudební festival Weingarten (DE) a další.
Spolupracuje s mnoha významnými hudebními a divadelními tělesy jako např:Brněnská filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Jihočeská komorní filharmonie, Czech Ensamble Baroque, Collegium 1704, Ensamble Inégal, Musica Aeterna-Bratislava, Musica Florea, Ensemble Damian, Musica figuralis, Musica da camera Brno, Czech virtusi, Opera diversa, Moravské klavírní trio, Trio Milonguero Petra Zamečníka, Q-vox, Dětský sbor Kantiléna, Divadlo Feste a mnohé další.
___________
Adam Viktora /CZ/
Varhaník a dirigent Adam Viktora vystupuje na hudebních festivalech po celé Evropě, přednáší a koncertuje na mezinárodních varhanních kongresech, působí jako poradce v odborných komisích při restaurování významných historických varhan a nahrává pro evropské rozhlasové a televizní stanice. Velký zájem věnuje historickým varhanám a aktivitám usilujících o jejich záchranu a propagaci. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem Českého varhanního festivalu. Vyučuje varhanní hru na Konzervatoři v Plzni a historicky poučenou interpretaci na Akademii múzických umění v Praze. Je uměleckým vedoucím souborů Ensemble Inégal a Pražští Barokní Sólisté, s nimiž natočil více než 20 mnohokrát oceněných CD a uskutečnil bezpočet koncertních vystoupení na významných evropských festivalech jako např. Pražské jaro, Oude Muziek Utrecht, Musica Antiqua Brugge, Lufthansa Festival London, Bachtage Leipzig, Tage alter Musik Regensburg, Stockholm Early Music Festival a další. Adam Viktora se stal také výrazným představitelem procesu znovuobjevování díla českého barokního génia, Jana Dismase Zelenky. Založil a organizuje Zelenka Festival Praha – Drážďany a pořádá každoroční muzikologické kolokvium Zelenka Conference Prague. Se souborem Ensemble Inégal získal již čtyřikrát prestižní francouzské ocenění Diapason d´Or.